Tuesday, January 15, 2008

oops! salah saya!

Berapa kali sahaja kata2 ini terlepas dr mulut kite?
Berapa kali sahaja kite memaksudkannya? Hmm.. aku sendiri tak pasti.


Tapi yang pasti, dunia ini pasti lebih indah jika kite tidak mementingkan diri sendiri. Atas khilaf kite sendiri, pernah jugak kite menuding jari, terburu-buru menuduh melulu atas 'ketakbertanggungjawaban' si polan atau 'ketidakjujuran' si polan dan bermacam-macam lagilah yg kite tuduh. Boleh dikatakan, kite tak puas hatilah dengan environment kite, ade aje yang tak kena. Keadaan jadi kronik bila kite mula rase untuk bermuram, muka pun masam macam cuka.. huhu~ memang waktu-waktu yang menyedihkanlah time tu. Macam semua orang dan semua benda pun bertindak kejam kat kite... waa~~ Kite pun persoalkan, kenapa asyik kite je yang berkorban?? Tak adil!!!

Ok... Macam dah terlebih emosi pulak. Agaknya, setakat tu je contoh yang aku nak kasi. Hmm, ak tak taulah sama ade setiap dari kite pernah melalui zaman ni, tp ak pernah (hehe) Serius cakap, memang tak matang la time tu. Tapi sebab aku rase tak gembira, ak pun kalau boleh, tak nak kembali ke zaman-zaman tu.

Macam mana nak jauhkan diri dari terperangkap dlm situasi di atas? Sesungguhnya, sebelum kite nak menilai perilaku orang lain, seharusnya kite sedar siapa kite. Kite telah banyak berbuat salah terhadap orang lain, banyak juga menutup kebenaran, dan banyak juga buat dosa, jadi, apa yang memberi kita hak untuk menuntuukur persahabatan/kejujuran/kesopanan/ape-ape je yang kite nak persoalkan mengenai orang lain? Sesungguhnya juga, kalau kite tak bersedia untuk memaafkan dan bersabar dengan orang lain bukankah itu petanda bahawa kite bersikap riak? Walhal diri kite ni masing2 tak 100% suci dari dosa? Fikirkanlah...

Sikap yg berprasangka buruk ini, baiklah kite campak jauh-jauh, kalau boleh, campak ke dalam gunung berapi terus, biar terbakar dan akhirnya menjadi abu (ayat bahas..ngeh3), dan sebagai ganti, kite tanamkan 'husnuzon' a.k.a bersangka baik dalam diri, dan bajakan sikap ini supaya ia tumbuh subur dan membuahkan hasil. Pasal tanggungjwab jugak, selagi termampu, tak salah kiranya kite memikul tanggungjwab di bahu kite sendiri, daripada menolaknya ke tepi. Jangan salahkan orang lain atau alam sekeliling atas alasan mereka tak mampu memuaskan keinginan kite, sebaliknya, lihat apa yang kurang pada diri masing-masing dan cuba memperbaiki sehabis mampu kelemahan itu. Ingat yang 'room for improvement is always under construction'. Dan kalau setiap hari kite berusaha untuk improve, mungkin sekali hari-hari yang kite lalui, semakin hari semakin indah.

Aku harap hari esok akan lebih baik dari hari ini dan harap jugak blog ni saban hari akan memberi lebih makna. InsyaAllah.
Cau cau! Salam.

No comments: