Wednesday, July 25, 2007

'KALAH'...adakah dalam kamus hidup korang?

Hmmmm..
Nampaknya, memang benar kata orang, hidup ini suatu pertandingan.Kita sudah sertai pertandingan ini sejak dulu lagi.Ingat tak?Waktu sperma-sperma bersaing sesama sendiri untuk bersenyawa dengan ovum..Hanya yang terbaik akan menang!

Seterusnya,hidup yang kita jalani,yang penuh pancaroba ini pun suatu pertandingan.Sebab itulah kita perlu sentiasa bersedia.Bersedia untuk menerima sebarang keputusan pertandingan.Yang pasti,sudah adat bertanding,pasti ada menang dan kalah."Kalah jadi abu,Menang jadi arang". Tp ingat, jadi 'abu' bukanlah sia-sia.Yelah, Abu tu kan nama orang,jadi tak semestinya jadi 'abu'..tak boleh bagi apa-apa faedah kat orang lain.Hehehhe...sebenarnya, abu boleh dijadikan baja tanaman.Jadi,jangan berputus asa walaupun kalah..

Tapi, bagi yang kalah tu,itu bukan bererti pengakhiran sebuah perjuangan.Kita perlu terima kekalahan dengan hati yang terbuka.Jangan malu mengakuinya.Kadang-kadang kekalahan mengajar kita mengenali diri sendiri,mengenalpasti kesilapan seterusnya memberi peluang kepada kita untuk memperbaikinya.

Kekalahan juga boleh mematangkan kita.Jadikan perkara ni sebab untuk kita terus berusaha.Jangan tertekan sebab tak boleh menerima eri kekalahan.

Biarlah perkataan 'kalah' ada dalam kamus hidup kita.Supaya kita boleh mencari erti disebaliknya.Seterusnya carilah antonim bagi 'kalah'.Jadikan 'menang' matlamat hidup anda!

Teruskan berusaha!!
Jangan lupa berdoa!!
InsyaAllah,pasti berjaya!!
Bbasha!!!!!!!!!

6 comments:

Anonymous said...

huehue...disagree!!

neneknora said...

kalah, memberi ruang utk kite bangun dan cari kemenangan kat tempat lain.. ade byk option dlm hidup nie, slagi kite berusaha, selagi tu sinar harapan akan bercahaya...
ecece...

~ rianus ~ said...

ooo..tetap disagree..
tak pe2 aku terima..
kita tak bley paksa org terima pendapat kita..
aku sekadar memberi pandangan.
'mengalah' bukan bermaksud seseorang itu tak menang.
Kadang-kadang kita perlu mengalah utk sbb tertentu..

tapi aku faham..
kita jangan cepat mengaku kalah..
berusaha selagi ada ruang dan peluang!!

Anonymous said...

yer betul tue. aku setuju dgn rian..huehue

~ rianus ~ said...

yay!!!
akhirnya ko setuju....
yay!!!!

neneknora said...

hmm.. mengalah ats sbb2 ttentu.. interesting.. okeyh.. baru phm.. hehehe..